Misschien heb je al wel eens gehoord van digital marketing. In dit artikel zullen we je er alles over vertellen. Maar voordat we in kunnen gaan op digital marketing, moet je natuurlijk eerst weten wat marketing inhoudt. Onder marketing valt eigenlijk alles wat je doet om een product of dienst te promoten. Zo hoop je dat het product of de dienst vaker verkocht wordt. Daardoor vergroot je de omzet en waarschijnlijk dus ook de winst. Digital marketing is marketing die wordt gedaan via digitale kanalen. Een aantal voorbeelden van digitale kanalen zijn e-mails, verschillende soorten social media platformen en websites.
Digitale marketing is veel gerichter op de doelgroep
Er zijn een heleboel redenen waarom je aan digital marketing zo moeten doen. Allereerst kan je je zo goed richten op de doelgroep. De doelgroepen op bijvoorbeeld social media zijn vaak veel specifieker dan op televisie. Als je reclame maakt op een televisiezender, dan kijken daar een heleboel verschillende soorten mensen naar. Hierdoor bereik je maar een klein deel van jouw doelgroep. Via social media of andere digitale kanalen kan je je veel gemakkelijker richten op een specifieke doelgroep, bijvoorbeeld door het instellen van filters. Zo wordt jouw campagne veel effectiever. Dat is natuurlijk wel zo fijn, want een campagne die niet werkt is natuurlijk zonde van de tijd en het geld dat je erin gestoken hebt.
Digitale marketing is relatief goedkoop
Marketing kost eigenlijk altijd geld, ook digitale marketing. Echter is digitale marketing vaak een stuk goedkoper dan marketing via traditionele media, zoals bijvoorbeeld op de radio en televisie. De kosten van zendtijd op radio en televisie zijn vaak super hoog. De kosten van digitale marketing zijn over het algemeen een stuk lager. Dat is dus een groot voordeel ten opzichte van de traditionele media. Hoe minder kosten je maakt, hoe meer geld je overhoudt. Dat geld kan je dan bijvoorbeeld weer gebruiken om nieuwe campagnes te maken, je product te ontwikkelen, etcetera. Digitale marketing is dus een voordelige manier van marketing die je zeker eens uit zou moeten proberen.
Wat zijn trends binnen de digital marketing?
Net zoals in ons dagelijks leven, is er ook in de digital marketing wereld sprake van trends. De wereld verandert, en daarmee ook de marketing. De afgelopen jaren is bijvoorbeeld videocontent steeds populairder geworden. Waar we vroeger vooral aan geschreven marketing dachten, worden er nu ook vaak video's gemaakt. Deze zijn gemakkelijk te kijken, waardoor mensen er eerder op klikken. Een andere trend die de laatste tijd steeds groter wordt zijn de stories. Deze zie je bijvoorbeeld terug op Instagram, maar komen ook op Google. Er zijn dus een heleboel digital marketing trends, waar jij met je bedrijf goed op in kan spelen, om zo optimale resultaten te kunnen behalen.
Wil je je digital marketing uitbesteden?
Digitale Marketing is dus erg belangrijk om jouw product of jouw dienst te promoten. Het is ook erg belangrijk dat de marketing goed gebeurt. Er is een heleboel onderzoek nodig om te weten welke marketing voor welke doelgroep werkt. Het voeren van marketing kost dan ook veel tijd. We kunnen het ons voorstellen dat je daar als bedrijf niet altijd tijd voor hebt. Je bent namelijk vast ook druk met het ontwikkelen van producten, etcetera. Gelukkig kan je je digitale marketing ook uitbesteden aan een digital marketing consultant. Zo heb je er zelf geen werk mee en weet je zeker dat het goed gebeurt. Het is dus zeker de moeite waard om eens na te denken over het uitbesteden van jouw digital marketing.