Steeds meer mensen kiezen ervoor om een auto te importeren uit Duitsland. Een auto importeren uit Duitsland heeft verschillende voordelen ten opzichte van het kopen van een auto in Nederland. Hoewel een auto importeren uit Duitsland erg ingewikkeld lijkt, valt dit in de praktijk best mee. U kunt zelf een auto importeren uit Duitsland, of een bedrijf inschakelen dat hierin gespecialiseerd is. De totale prijs van het importeren van een auto uit Duitsland hangt af van de verkoopprijs, belasting en verschillende bijkomende kosten, zoals het aanvragen van een tijdelijk kenteken en invoerrechten.
Voordelen auto importeren uit Duitsland
Er zijn enkele duidelijk voordelen verbonden aan het importeren van een auto uit Duitsland. De prijs voor auto’s ligt in Duitsland over het algemeen een stuk lager dan in Nederland. Dit komt doordat Duitsland geen belasting van personenauto’s en motoren kent (BPM). Omdat auto’s in Duitsland een stuk beter te betalen zijn, is het ook normaler om erg uitgebreide auto’s aan te schaffen in Duitsland. Veel Duitsers kopen auto’s vol met accessoires en toevoegingen.
Het aanbod van occasions is in Duitsland erg groot. Er is dus erg veel keuze in iedere prijs- en kwaliteitsklasse. Over het algemeen zijn de kilometerstanden van de occasions in Duitsland relatief laag, zeker vergeleken met die van de Nederlandse occasions. Daarnaast kunt u er bij Duitsers van op aan dat de auto’s in zeer goede staat zijn en dat zij eerlijk zijn over eventuele eerdere schade. In Duitsland bestaat namelijk een wet waarin verkopers worden verplicht eerdere schade te vermelden in het verkoopcontract. Wordt hieraan niet voldaan, dan begaat iemand een misdrijf. Geen enkele Duitse verkoper wil uiteraard dat risico lopen.
BPM en auto importeren uit Duitsland
Wilt u een auto importeren uit Duitsland, dan zult u in Nederland nog BPM moeten betalen voor de auto. Bij de aankoop van een auto in Nederland zit deze prijs verwerkt in de verkoopprijs. Dit is niet het geval wanneer u een auto importeert uit het buitenland. De hoogte van de BPM verschilt per auto en kan op verschillende manieren berekend worden. U mag van de belastingdienst zelf bepalen welke methode u gebruikt. De uitkomsten van de verschillende methodes kunnen enigszins verschillen. Het is dus slim om de methode te gebruiken waarbij u het voordeligst uit bent.
De hoogte van de BPM hangt af van de nieuwprijs van de auto, de CO2-uitstoot van de auto en het type brandstof: diesel of benzine. Bij het importeren van een auto hoeft u meestal niet de volledige BPM te betalen. U betaalt over een oudere auto een stuk minder BPM dan over een nieuwe auto. Over een auto van 2,5 jaar oud betaalt u bijvoorbeeld nog maar 48% van de volledige BPM.
Zelf auto importeren uit Duitsland
Na de aankoop van een auto in Duitsland, kunt u de auto zelf importeren naar Nederland. Er zijn verschillende methodes.
1. Bij de eerste methode vraagt u in Duitsland een tijdelijk kenteken aan en in Nederland een eendagskenteken. U rijdt tot de grens met het Duitse tijdelijke kenteken. Daar wisselt u het kenteken voor het Nederlandse eendagskenteken. Eenmaal in Nederland rijdt u direct naar het RDW om de auto te laten overschrijven.
2. In veel gevallen is het handiger om een exportkenteken aan te vragen in Duitsland. Met dit kenteken mag u 14 dagen rondrijden, ook in Nederland. U bent ook direct verzekerd, wat een vereiste is in Nederland. Ook hier is het slim om zo snel mogelijk de auto te laten overschrijven bij het RDW en de BPM te betalen.
3. U kunt de auto vervoeren op een aanhanger. Voordelen zijn dat de auto niet verzekerd hoeft te zijn en u ook geen speciale kentekens nodig heeft.
4. Tenslotte kunt u de auto ook laten vervoeren door een gespecialiseerd bedrijf. De kosten hiervoor kunnen vrij hoog zijn.