Het comfort van elektrisch autorijden was tot voor kort voorbehouden aan de happy few die in een leaseauto van de zaak rijden en gebruik maken van aantrekkelijke belastingkortingen. Het was meer een financieel gedreven keuze dan een keuze vanuit een bijdrage aan het verbeteren van het milieu.
Want de autokosten die de zakelijke leaserijder persoonlijk in zijn portemonnee voelt zijn de bijtellingskosten die de belastingdienst in rekening brengt. En die kosten zijn de afgelopen jaren voor benzineauto’s snel toegenomen. Doordat deze bijtellingskosten voor een elektrische auto veel lager zijn was het voor de zakelijke leaserijder financieel interessant om te kiezen voor een elektrische auto. Deze belastingvoordelen zijn inmiddels al wel een stuk verminderd.
Tegelijkertijd is de elektrische auto financieel veel aantrekkelijker geworden voor de private lease rijders. Dit komt mede door de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Een regeling waar zowel particuliere autokopers als private lease rijders gebruik van kunnen maken. De regeling loopt van 1 juli 2020 tot en met 31 december 2024 en de subsidie bedraagt als snel enkele duizenden euro’s. Het bedrag wordt elk jaar iets verminderd. En het subsidiebedrag is lager voor een occasion dan voor een nieuwe auto.
Wat de opkomst van de private lease elektrische auto verder aanjaagt is de beschikbaarheid van goedkopere elektrische auto’s. Populaire modellen als de elektrische Opel Corsa en Peugeot 208 zijn veel betaalbaarder dan de dure Tesla Model S die zo populair was bij de zakelijke leaserijders.
Nu de aantallen groter gaan worden zullen de kosten van de nieuwe elektrische auto’s in verhouding tot de benzineauto’s steeds dichter bij elkaar komen te liggen.
En dan zijn er nog de brandstofkosten. Mede door internationale conflicten zijn de benzineprijzen nog nooit zo hoog geweest als nu. Tegelijkertijd wekken steeds meer mensen hun eigen stroom op via zonnepanelen. Nu de energiebedrijven steeds minder gaan betalen voor de aan het net terug geleverde stroom, is het gebruik van de overtallige stroom voor de elektrische auto een goed alternatief.
Subsidies, goedkopere elektrische auto’s en de beschikbaarheid van voordelige elektriciteit dragen er allemaal aan bij dat elektrisch rijden voor steeds meer mensen financieel aantrekkelijk is geworden. En dan is het ook nog het voordeel om een steentje bij te dragen aan een duurzamere wereld.