GA4 server-side tagging in Google Analytics? De belangrijke overwegingen!

GA4 server-side tagging in Google Analytics? De belangrijke overwegingen!

GA4 server side tagging is een krachtige methode voor het verzamelen van belangrijke gegevens van websitebezoekers. Dit is noodzakelijk om het zoekgedrag van bezoekers te tracken en de website verder te optimaliseren. Dit draagt uiteindelijk bij aan betere SEO en meer conversies. Bij server side tagging wordt de gegevensbeheer verplaatst van de browser of de app van de bezoeker naar de eigen server. Dit maakt het makkelijker om gegevens te verzamelen en te verwerken naar andere marketingtools. Bovendien wordt zo ook het verbod op third-party cookies omzeild, waardoor geen belangrijke informatie meer verloren gaat. 

Wat wordt er bedoeld met GA4 server side tagging? 

Maar wat houdt server side tagging dan precies in? Met een standaard client-tagging set-up (hetgeen waar veel bedrijven tot 2024 voor kozen) werden gegevens rechtstreeks van de browser van de bezoeker naar GA4 gestuurd. Bij server side-tagging werkt dit anders. De gegevens worden namelijk eerst naar een eigen server gestuurd, waarna ze vervolgens pas naar marketingsplatforms worden gestuurd. Dit biedt de mogelijkheid om de gegevens beter te beheren en de privacy van de bezoekers te waarborgen. Zo zorg je ervoor dat enkel belangrijke informatie voor jou als website-eigenaar worden doorgestuurd en privacygevoelige gegevens verwijderd worden of in elk geval niet doorgestuurd worden naar derde partijen. Daarnaast draaien er hierdoor minder scripts op je website, waardoor de laadsnelheid flink toeneemt. Iets wat ook weer positieve gevolgen heeft voor de vindbaarheid van je pagina. Een van de grootste voordelen van server side tagging is toch wel dat je hiermee flink wat blokkades kunt omzeilen. Mensen zijn er steeds beter in geworden om cookies te blokkeren. Hoewel dit wegens privacyredenen heel begrijpelijk is, zorgt dit er wel voor dat cruciale informatie verloren gaat. Hierdoor wordt het voor website-eigenaren lastiger om de site te optimaliseren. Server-side tagging zorgt er dan ook niet alleen voor dat de privacyregels worden nageleefd, maar ook dat deze informatie niet direct verloren hoeft te gaan. Het gebruik van server side tagging met behulp van adpage.io heeft dan ook zowel voordelen voor de websitebezoeker als de eigenaar. 

Hier moet je aan denken bij het implementeren van GA4 server side tagging 

Overweeg je om GA4 server side tagging te implementeren? Dan zijn er wel enkele aandachtspunten waar je bij stil moet staan. Denk hierbij aan het volgende: 

- Het implementeren van GA4 server side tagging kan ook extra kosten opleveren.

- Het is belangrijk dat de server die je gebruikt ook goed wordt beschermd. Zo voorkom je dat gevoelige informatie in handen komt van derde partijen

- Houd rekening met de privacywetgeving. Doordat je middels server side tagging meer controle hebt over de informatie, ben je ook in staat om beter aan deze regelgeving te voldoen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om IP-adressen volledig te anonimiseren voordat deze door worden gestuurd.

- Server side tagging is iets complexer om op te zetten dan client-side tracking. Schakel daarom een deskundige in om je hierbij te helpen.