In veel bedrijven is het een ondergeschoven kindje; debiteurenbeheer. Het bellen en mailen met klanten of ze hun achterstallige rekeningen willen betalen, wordt door veel medewerkers niet als leuk werk gezien. Bovendien zijn veel bedrijven bang dat ze klanten verliezen, als ze te streng optreden bij achterstallige betalingen. Niet ingrijpen is echter ook geen optie, dit leidt op langere termijn tot liquiditeitsproblemen, waar niemand op zit te wachten. Toch kun je als bedrijf je debiteurenbeheer ook zodanig organiseren, dat medewerkers het juist leuk vinden om te doen. Hoe je dat als bedrijf aan kunt pakken? Hieronder lees je het!
Kies voor de juiste software
Debiteurenbeheer wordt op allerlei manieren gedaan. Vaak zwerven er verschillende lijstjes door het bedrijf met afspraken die er gemaakt zijn met klanten over achterstallige betalingen. Bij sommige bedrijven doen verkopers ook het debiteurenbeheer van hun klanten. Bij andere bedrijven wordt dit juist weer centraal gedaan, bijvoorbeeld door iemand van de administratie. Kenmerkend bij veel bedrijven is dat het onderdeel debiteurenbeheer niet professioneel is ingeregeld. De eerste stap om debiteurenbeheer juist wel professioneel op te pakken, is het aanschaffen van goede debiteurenbeheer software. Door bijvoorbeeld te kiezen voor het softwareprogramma Payt, kun je debiteurenbeheer integraal invoeren in je bedrijfsvoering. Voordeel van dit programma is dat iedereen (die hier bevoegd voor is) gelijktijdig kan beschikken over dezelfde informatie.
Debiteurenbeheer kan ook leuk zijn
Heb je eenmaal deze debiteuren software in huis, dan zul je merken dat debiteurenbeheer er een stuk leuker op wordt. Met Payt kun je bijvoorbeeld zelf bepalen wanneer een klant automatisch een betalingsherinnering moet krijgen. Je hoeft de klant hiervoor dus niet te bellen of te mailen, dit wordt automatisch vanuit het systeem verzonden. Blijft vervolgens wederom betaling uit, dan kun je ook in het systeem zetten wanneer de tweede reminder eruit gestuurd moet worden. Normaal gesproken gaat de klant wel over op het betalen van de factuur na de eerste of tweede herinnering, maar je hebt er als bedrijf dan geen werk aan gehad. Je kunt ondertussen gewoon doorgaan met zakendoen met deze klanten, dus de omzet zal er niet onder lijden en de relatie met de klant ook niet. Doordat de facturen sneller betaald zullen worden, wordt de liquiditeitspositie van het bedrijf ook nog eens beter. Door te kiezen voor de juiste software en hier vervolgens optimaal gebruik van te maken als bedrijf, wordt debiteurenbeheer leuk om te doen. Beschikt jouw bedrijf al over de juiste software?