Tips om top-of-mind te blijven bij klanten

Tips om top-of-mind te blijven bij klanten

Klanten krijgen te maken met heel veel verschillende prikkels van bedrijven. Niet alleen van jou, maar ook van je concurrenten. En jij wilt dan natuurlijk dat je concurrenten vergeten worden en dat jij top-of-mind blijft. Een mooie uitdaging vandaag de dag, maar met een slimme aanpak is alles mogelijk. In dit blog helpen we je vast een eind op weg! 

Zichtbaar op het juiste moment en de juiste plek 

Om top-of-mind te blijven, moeten je klanten jou zo vaak mogelijk zien. Dat is hoe je onthouden gaat worden. Om zo goed mogelijk zichtbaar te zijn, moet je natuurlijk wel weten waar je klanten te vinden zijn. Zit jouw doelgroep op LinkedIn, Instagram, Pinterest of Facebook? Zijn ze met name ‘s avonds of overdag actief? Weten waar je doelgroep te vinden is, is de eerste stap naar top-of-mind blijven bij je klanten. 

Tips voor de praktijk

Als jouw doelgroep op social media te vinden is, moet je ervoor zorgen dat je niet alleen maar probeert te verkopen. Je wilt juist een band creëren met je doelgroep. Dit doe je niet door alleen maar producten te posten, maar juist door handige tips en tricks te delen waar je doelgroep echt beter van wordt. Je verkoopt een oplossing, niet een product. Dit geldt natuurlijk net zo goed voor nieuwsbrieven. En ook lokale marketing mag zeker niet onderschat worden. Sponsor lokale clubs of verenigingen om wat goodwill te creëren bij je doelgroep. 

Een goede eerste indruk 

Een goede eerste indruk maken is natuurlijk ontzettend belangrijk. Daarom moet je ervoor zorgen dat je bij de eerste interactie met je klant goed uit de verf komt. Denk aan professionele visitekaartjes maken, een positieve houding en natuurlijk daadwerkelijk een waardevol aanbod voor de klant. 

Een persoonlijke touch

Een persoonlijke benadering maakt een wereld van verschil. Mensen onthouden bedrijven die ze een goed gevoel geven. Dit kan heel simpel zijn. Denk aan het sturen van relatiegeschenken in de vorm van een persoonlijk kaartje na een aankoop of verras een trouwe klant met een persoonlijke attentie. 

Doe dit vooral bij speciale gelegenheden zoals verjaardagen of bij de geboorte van een kind of kleinkind. Dit laat zien dat je relatie met de klant meer is dan zomaar een zakelijke relatie. Je laat zien dat je echt naar je klanten luistert en hun vertrouwen waardeert. 

Deel waardevolle content 

Contentmarketing is een geweldige manier om relevant te blijven. Deel nuttige en interessante informatie en positioneer jezelf als expert in je vakgebied. Denk aan blogs, informatieve video’s of infographics. Zorg dat je goed weet wat je doelgroep wil weten, waar ze naar op zoek zijn en wat hun wensen zijn. 

Maak van klanten ambassadeurs

Tevreden klanten zijn de beste ambassadeurs. Stimuleer je klanten om hun positieve ervaringen te delen. Dit kan zijn door middel van reviews, mond-tot-mondreclame of posts op social media. Wees vriendelijk en maak het makkelijk om hun ervaring te delen bijvoorbeeld met een link of een QR-code. Nog een tip: beloon je trouwe klanten. Er is niets zo waardevol als een loyale klant. 

Een sterk merk 

Om top-of-mind te blijven is het vooral belangrijk dat klanten je merk ook echt herkennen. Zorg daarom voor een sterk merk dat ook echt herkenbaar is. Je branding is super belangrijk. Je visuele stijl, toon en boodschap moet op alle kanalen consistent zijn, zodat klanten jouw merk altijd kunnen herkennen: waar ze je ook mogen tegenkomen. Denk hierbij aan de kleuren, je logo, je tone-of-voice en je huisstijl. Dit alles moet goed op elkaar afgestemd zijn en op al je kanalen hetzelfde zijn. Klinkt logisch, maar toch gaat het vaak mis.