Online marketing is een absolute must voor iedere organisatie. Het is onmisbaar nu onze samenleving zwaar gedigitaliseerd is. Toch zien we dat er door de jaren heen veel veranderd is met betrekking tot het verzamelen van data. Waar website-eigenaren voorheen bijvoorbeeld in staat waren om alle nodige informatie van hun bezoekers te verzamelen, is dat tegenwoordig steeds lastiger geworden. Hierdoor valt cruciale informatie weg. Informatie die had kunnen helpen om de marketingstrategie te verbeteren.
Het is dan ook niet voor niets dat bedrijven constant op zoek zijn naar een betere data-inrichting. Er alles aan willen doen om de broodnodige data niet verloren te laten gaan en zo hun bezoekers de beste ervaring te bieden. Maar hoe pak je dat aan nu er tegenwoordig steeds meer regels omtrent het verzamelen van data worden ontwikkeld? Hoe haal je anno 2024 meer uit jouw online marketingstrategie? In dit artikel geven we enkele tips om je op weg te helpen.
Start met server side-tagging
Heb je weleens gehoord van GA4 server side tagging? Nee? Dan wordt het hoog tijd om je hier verder in te verdiepen. Binnenkort verdwijnen namelijk de zogenaamde third party cookies waardoor het heel lastig is om de gedragingen van bezoekers op jouw website te meten en valt ook veel cruciale informatie weg. Daarom is het belangrijk dat dit op een andere manier wordt gemeten. Dit kan middels server side tagging. Hierbij sla je de cookies op binnen de eigen server en dus niet meer in de browser.
Houd er rekening mee dat dit een lastig proces is. Bovendien moet er aan veel variabelen worden gedacht om het beste resultaat te verkrijgen. Daarom is het belangrijk om een expert, zoals de mensen bij adpage.io, in te schakelen. Dan weet je zeker dat dit op de juiste manier wordt uitgevoerd en je echt alles uit de verkregen data kunt halen.
Privacy en veiligheid horen altijd op de eerste plaats te staan
Het is natuurlijk niet voor niets dat de regels omtrent het verzamelen van data door de jaren heen steeds strenger zijn geworden. Als je erover nadenkt, is het immers gewoon eng dat het internet zoveel van je afweet. Denk alleen maar aan de zoekopdrachten die je in Google invult. Dit zijn soms vragen die je niet eens aan familie en vrienden durft te stellen, maar dat het internet wel van je weet.
Het is dan ook niet gek dat er steeds meer over privacy van internetgebruikers te doen is. Ook als ondernemer moet je hier stil bij staan. Privacy en veiligheid horen altijd op de eerste plaats te staan. Daarom is het belangrijk dat je op verantwoorde wijze met de verzamelde informatie omgaat en enkel hetgeen gebruikt wat ook echt van belang is voor het verbeteren van de gebruikerservaring. Zorg er daarnaast ook voor dat je volledig voldoet aan de laatste wetgevingen. Een online marketingbureau kan jou hierbij helpen.