Je hebt een MKB bedrijf met meerdere klanten en wilt graag je klantenbestand op één centrale plek beheren. Een CRM voor MKB biedt in zo´n situatie uitkomst. In een Customer Relationship Management systeem kun je jouw klantrelaties in één overzichtelijk software systeem beheren. Zo mis je geen verkoopkansen meer, en kun je bestaande relaties uitbouwen.
Dit is erg interessant voor Midden- en kleinbedrijven, omdat zij vaak erg ad hoc werken als het gaat om klanten. Krijgen ze een order binnen? Dan gaan ze hier vaak zo snel mogelijk mee aan de slag. Ze denken hier snel omzet mee te kunnen scoren. Ergens begrijpelijk, maar het zorgt er aan de andere kant voor dat je andere belangrijke klanten en mogelijke orders wellicht links laat liggen. Het resultaat is dat bepaalde klanten die te weinig aandacht krijgen, voor de concurrent kunnen kiezen. En dat je op een bepaald moment het overzicht kwijt bent, omdat je niet meer weet wat je met welke klant hebt afgesproken.
Meer overzicht
In een CRM voor MKB kun je alle besproken zaken opslaan. Dit doe je bijvoorbeeld door gespreksverslagen, afspraken, orders en verkoopkansen in te voeren in de klantomgeving, zodat je weet wat er eerder besproken is en zodat je hier op een later moment met je verkoop op kan inspringen. Handige functionaliteiten van een CRM zijn bijvoorbeeld de reminder die aangeeft wanneer je weer opnieuw contact moet opnemen met een klant, omdat zich een verkoopkans voordat. Daarnaast zie je, wanneer je naar een klant gaat, welke andere klanten in de buurt zitten die wellicht bezocht kunnen worden. Op deze manier kun je jouw saleswerkzaamheden veel beter structureren. Dit zorgt voor meer overzicht en uiteindelijk meer omzet, omdat je geen klant meer vergeet.
Je bevordert de interne communicatie
Veel MKB-bedrijven hebben daarnaast een kleine salesafdeling, met meerdere medewerkers die verantwoordelijk zijn voor verkoop. Omdat er meer mensen verantwoordelijk zijn voor sales, is het belangrijk dat zij van elkaar kunnen zien waar ze mee bezig zijn. Bovendien wil de manager en de bedrijfseigenaar graag weten hoe het gaat met de salesactiviteiten. Ook dit los je op met een CRM voor MKB. Je kunt namelijk instellen dat er automatisch dagelijkse of wekelijkse salesrapportages worden verstuurd naar de manager. Deze heeft dan direct inzichtelijk hoe de zaken ervoor staan. Hij ziet waar zijn verkopers mee bezig zijn, en hij ziet hoe het gaat met de omzet. Zo kan hij beter sturen op het behalen van de salesdoelstellingen die zijn gemaakt.
Zoals je gelezen hebt, werkt een CRM voor MKB dus zowel extern als intern. Extern, omdat je er klantrelaties mee verbetert. Intern, omdat je er je interne communicatie mee verbetert. Dit laatste zal uiteindelijk ook weer een positieve invloed hebben op het contact met klanten. Verkopen wordt met een CRM dus een stuk gemakkelijker.