Waarom kiezen voor voIP?

Waarom kiezen voor voIP?

Heb je wel eens gehoord van voIP? Dit is een afkorting voor Voice over Internet Protocol, wat staat voor bellen via het internet. Misschien heb je er al eens over gelezen of heb je het al gebruikt, maar weet je eigenlijk wel wat voIP precies is en welke voordelen het biedt? In onderstaand blog zal kun je alles lezen over voIP en waarom het de toekomst is van telefonie.

Voordelen voor bedrijven

Steeds meer bedrijven maken de overstap naar voIP, en dat is niet voor niets. VoIP biedt namelijk veel voordelen voor bedrijven. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om meerdere telefoonlijnen aan te sluiten op één toestel, wat handig is voor bedrijven met meerdere vestigingen of afdelingen. Daarnaast kan voIP gemakkelijk geïntegreerd worden met andere systemen, zoals een CRM-systeem. Dit zorgt voor een efficiëntere werkwijze en bespaart tijd. Een ander voordeel van voIP voor de zakelijke telefonie, is dat het veel goedkoper is dan traditionele telefonie. Doordat er geen aparte telefoonlijnen en fysieke telefooncentrale meer nodig zijn, bespaar je als bedrijf op de kosten van aanschaf en onderhoud. Daarbij zijn de tarieven voor bellen met voIP ook nog eens een stuk lager dan bij een traditionele telefoonlijn. Dit kan al snel een flinke besparing opleveren voor bedrijven, vooral als er veel telefonisch contact plaatsvindt.

Flexibiliteit en bereikbaarheid

Een ander voordeel van voIP is de flexibiliteit en bereikbaarheid die het biedt. Met voIP ben je niet meer gebonden aan één locatie, maar kun je overal bellen en gebeld worden zolang je een internetverbinding hebt. Dit is erg handig voor bedrijven met medewerkers die veel onderweg zijn, of voor thuiswerkers. Daarnaast kun je met voIP ook gemakkelijk je telefoon doorschakelen naar bijvoorbeeld je mobiele telefoon, waardoor je altijd bereikbaar bent, ook als je niet op kantoor bent.

Vergroten van de professionele uitstraling

Een betrouwbare en professionele uitstraling is voor veel bedrijven erg belangrijk. Hier kan voIP ook bij helpen. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om een professioneel welkomstbericht in te spreken voor bellers, wat zorgt voor een goede eerste indruk. Ook kun je ervoor kiezen om een keuzemenu in te stellen, waardoor bellers direct bij de juiste afdeling of medewerker terechtkomen. Dit zorgt voor een efficiënte afhandeling van telefoontjes en een professionele uitstraling.

Waarom voIP een goede investering is

Misschien klinkt voIP als een behoorlijke investering voor je bedrijf, maar op de lange termijn kan het juist veel geld besparen. Zoals hierboven al genoemd, zijn de kosten voor aanschaf en onderhoud van een traditionele telefoonlijn een stuk hoger dan die van voIP. Daarbij komen ook nog eens de lagere beltarieven en de mogelijkheid tot integratie met andere systemen, waardoor je bedrijf efficiënter kan werken. Je leest het; voip zakelijk is een prima investering, waar je nog veel plezier aan gaat beleven!